Klimatsmart matkasse når nu 6 miljoner svenskar

Sverigelansering Enkla Kassen

Pressmeddelande den 22 augusti 2018

Bara ett år efter starten Sverigelanseras nu Enkla Kassen för att driva på omställningen till mer växtbaserade matvanor. Nu kan 6 miljoner personer få den veganska matkassen hem till dörren. Därmed blir det den veganska matkassen som når flest i landet. Enkla Kassen är även den enda matkassen med klimatberäknade recept som ger ca 80 % lägre klimatpåverkan från mat.

- Sommarvärmen med torka och skogsbränder visar verkligen hur viktigt det är att snabbt vända klimattrenden i positiv riktning. Att äta mer veganskt är den enskilt viktigaste insatsen för miljön. Det konstaterades i den mest omfattande analysen hittills av jordbrukets miljöpåverkan (1). Därför vill vi göra det så enkelt som möjligt för fler att laga mer god vegansk mat i vardagen. Med Sverige-lanseringen når vi 6 miljoner personer med klimatsmarta hemleveranser och blir därmed den veganska matkassen som når flest, säger Patrik Olsson medgrundare av Enkla Kassen.

Under sommaren 2018 har Enkla Kassen inlett ett samarbete med Best Transport. Best Transport kommer att utföra klimatkompenserade hemleveranser utanför centrala Stockholm som når till 6 miljoner personer. Därmed kan Enkla Kassens hemleveranser nå 10 gånger fler än tidigare. För att möjliggöra denna expansion av leveranszonen har Enkla Kassen övergått från att leverera i kassar till att leverera i lådor. Det kommer att ytterligare minska klimatpåverkan för leveranserna då lådorna tar mindre plats än kassarna. MoveByBike kommer att fortsätta göra klimatsmarta leveranser i centrala Stockholm med cargo bikes som också bidrar till mindre trängsel i trafiken.

Impactbolag som vill accelerera hållbar utveckling

-Vi är ett impactbolag vilket betyder att vi värdesätter impact före vinst. Därför vill vi mäta och bevisa att vi faktiskt bidrar med utsläppsminskningar. De beräkningar vi utfört hittills tyder på upp till 80 % lägre klimatpåverkan med recepten i Enkla Kassen. Ett enkelt sätt att leva en mer hållbar livsstil, säger Patrik Olsson.

Recepten i Enkla Kassen har klimatberäknats med hjälp av ett klimatberäkningsverktyg för mat utvecklat av Klimato, som använder klimatdata från RISE (Research Institutes of Sweden). En portion i Enkla Kassen har en klimatpåverkan på ca 280 g koldioxidekvivalenter (CO2e). Det motsvarar ca 320 kg CO2e per person per år som kan jämföras med ca 1 800 kg CO2e för gemene man i Sverige. Alltså en minskning med ca 80 %. Nu i höst inleds också ett samarbete för att beräkna Enkla Kassens klimatpåverkan på kundernas matvanor. Den klimatberäkningen utförs i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet som bland annat har tagit fram Klimatkontot där man kan beräkna klimatpåverkan från sin livsstil.

För mer information:
Patrik Olsson, medgrundare av Enkla Kassen
patrik@enklakassen.se
070 381 30 83

På Enkla Kassens hemsida under fliken ”press” finns bland annat pressbilder på produkten, teamet och vår logotype.

Pressbilder till Sverige-lansering

Övriga pressbilder

Källor
1) https://www.theguardian.com/environment/2018/may/31/avoiding-meat-and-dairy-is-single-biggest-way-to-reduce-your-impact-on-earth